Sommarhälsning från Hear

Hej,

Här kommer en liten sommarhälsning från oss på Hear.☀️

Vi hoppas att du får njuta av en härlig sommar med ledighet, sol, bad, god mat, fina upplevelser och tid med nära och kära.

2024 har ju präglats av utmaningar i många branscher, stort fokus på inflationen, som nu verkar vara på rätt väg, men också en oro i världen, såväl ekonomiskt som de konflikter som präglat såväl förra som detta år

Framtidstron i Sverige är samtidigt starkare nu med förhoppningar om räntesänkningar och med det en stabilare hushållsekonomi, stigande bostadspriser samt en förbättrad världsekonomi och större stabilitet.

I Mediebranschen har vi sett ett första kvartal 2024 som var starkare än 2023. Den totala annonsmarknaden växte med +5,5% under denna period.

Vi har nedan sammanställt lite snabb information om första halvåret som vi hoppas att du kan ha nytta av:

Mediernas volymutveckling i Sverige:

  • De digitala annonsinvesteringarna stod för majoriteten av den totala ökningen, +9,3% under det första kvartalet dvs off-line-medierna har det tuffare.
  • Utomhus/ out-of-home ökade med +10,7% under Q1 2024 vs Q1 2023.
  • Den digitala delen av out-of-home ökade med +21,3%.
  • Utvecklingen för ljudmedier har under såväl helår 2023 som Q1 2024 varit väldigt positiv, + 9,5% Q1 2024 vs Q1 2023.
  • Radio ökade med +3,9% under Q1 2024 vs Q1 2023.
  • Podcasts, har haft en mycket positiv utveckling. Totalt ökade annonsinvesteringarna i podcasts med +26,6%
  • TV som fortfarande har en stor andel av annonsinvesteringarna , fortsatte att tappa med -12,5% under Q1 2024 vs Q1 2023.
  • Utvecklingen för online video var desto bättre och kategorin ökade med +26,3% under perioden.
  • Den totala annonsinvesteringen i nyhetsmedier minskade med -4,6% en nedgång för de tryckta annonsintäkterna.
  • Omsättningen för de digitala nyhetsmedierna ökade med +3,6% jämfört med samma period föregående år.
  • Annonsinvesteringen i tryckta nyhetsmedier som fortfarande är den stor andelen av nyhetsmediernas annonsinvesteringar minskade med -11,3% under det första kvartalet.

Digitala medier:

De digitala medierna har haft en stark tillväxt såväl helår 2023 som nu under Q1 2024 vs Q1 2023, +9,3%:

  • Display ökade med 14,6%.
  • Kataloger/eftertext där Eniro, Hitta.se, Blocket och Hemnet samt plats-, köp-och-sälj-annonser ingår har haft en ökning på 18,4%.
  • Sök-annonsering ökade med +5,0%, en ökning men utvecklades sämre än de digitala medierna generellt.
  • Sociala medier ökade med +16,4%.
  • Banners mobilt ökade med +10,8%.
  • Banners desktop minskade med -3,6%.

Mediekonsumtionen i Sverige:

Hur vi konsumerar medier förändras alltid något beroende av mediernas utveckling men också av stora nyhetshändelser.

Vi har gjort lite spaningar inom Mediebarometern som analyserar medianvändandet, här en kort sammanställning:

  • 95 procent av befolkningen tittar på rörlig bild i någon form. Det inkluderar tablålagd och strömmad tv, Youtube eller annan rörlig bild via internet/ webb-tv.
  • 85 procent, använde sociala nätverkstjänster. De sociala nätverkstjänsterna hade därmed en högre daglig räckvidd än både radion och dagstidningen.
  • Under 2023 lyssnade 55 procent av befolkningen på radio i bilen en genomsnittlig dag. Bilradio var därmed det vanligaste sättet att lyssna på radio.
  • Podcastlyssnandet var vanligast i gruppen 25 till 44 år, bland högutbildade och i storstäderna.
  • 66 procent av befolkningen läste dagstidning en genomsnittlig dag 2023. 56 procent läste tidningen digitalt och 22 procent läste på papper.
  • Den dagliga räckvidden för Facebook var 61procent och för Instagram 60 procent under 2023.
  • Under 2023 hade 76 procent tillgång till abonnerad strömningstjänst för tv (t ex Netflix).
  • 71 procent hade tillgång till abonnerad strömningstjänst för musik eller podcast (t ex Spotify).
  • De sociala nätverkstjänsterna var över lag lika populära i hela landet – undantaget var Linkedin, som hade klart högst räckvidd i storstäderna.

Genomsnittlig vecka:

  • En genomsnittlig vecka 2023 tittade 99% procent av befolkningen 9 till 85 år på rörlig bild i någon form.
  • 88% lyssnade på radio i någon form en genomsnittlig vecka – det inkluderar även podcast.
  • Sociala nätverkstjänster användes en genomsnittlig vecka av 88%.
  • 77% tog del av en dagstidning en genomsnittlig vecka – digitalt eller på papper.

Källa: IRM och Mediebarometern, helår 2023

Slutligen ett STORT, innerligt och varmt tack för gott och fint samarbete under året, tack för förtroendet att vara er samarbetspartner.

Vi hoppas att du kommer att få en väldigt fin sommar, kanske en stund för dig själv och lyssna på årets sommarpratare☀️: https://sverigesradio.se/artikel/sommarpratare-2024-hela-listan

Vi finns tillgängliga och har bemanning på plats hela sommaren.

Ha en fantastisk sommar!☀️

Urban och kollegorna på Hear