Under sommarmånaderna sjunker alltid medieinvesteringarna något. Under Juli minskar medieinvesteringarna med -37% i snitt, se nedan genomsnitt perioden 2017 -2019 enligt Mediebyråbarometern.
Däremot ökar försäljningen generellt för stora delar av detaljhandeln, vilket visar att intresset och köplusten hos konsumenterna inte minskar under sommaren, samtidigt som medierna erbjuder en stor flora av sommarrabatter och sommarerbjudanden. Det innebär konkret att kontakten med konsumenterna är rabatterad under hela sommaren jämför med övriga året.
…men vad kommer vi att handla mer av under sommaren 2020?
I en panelundersökning från Schibsted under perioden 15-29 maj 2020 ställdes frågor som ger en viss indikation att heminredning, bygg, hemelektronik och möbler kommer att vara områden vi som konsumenter redan har och närmaste månaderna kommer att konsumera i högre grad under 2020.
”Vilka av följande varor har du köpt till hemmet de senaste två månaderna?”
”Om du skulle köpa något till hemmet de närmaste tre månaderna, vilka av dessa varor skulle du prioritera?”
Vad innebär ”Svemester” för mediekonsumtionen?
Alla prognoser pekar på att vi svenskar stannar hemma i Sverige i sommar.
UD avråder i dagsläget från resor utomlands fram till den 15 juli, charterbolagen står stilla fram till dess och dessutom har flera länder aviserat att man inte välkomnar svenska turister.
Så vi får helt enkelt fira sommar i Sverige. Men vad innebär det egentligen? Hur många fler svenskar befinner sig i Sverige jämfört med ett vanligt år och hur påverkas mediekonsumtionen?
Semester utomlands
Juli är den absolut största semestermånaden – över 2.000.000 personer i den arbetsföra befolkningen 16-64 år har semester då, enligt SCB.
Enligt Resebarometern genomförs ca 12 miljoner semesterresor utomlands varje år, av dessa sker 16% under juli. Det innebär drygt 1,9 miljoner resor utomlands i juli. 20% av befolkningen är med andraord normalt utomlands under juli; gissningsvis går den andelen att översätta till alla 16-64. Vi kommer alltså att vara ca 20% fler svenskar i Sverige under juli 2020 jämfört med en vanlig juli-månad.
Vår mediekonsumtion i juli:
- TV-tittandet minskar väsentligt under sommaren. Vi tittar 20-25% mindre på TV under juli jämfört med andra månader, vilket betyder lägre räckvidder och mindre genomslagskraft. I och med den kommande ”Svemestern” estimerar vi på Hear att TV-tittandet kommer att vara ca 15% högre än normalt. Det betyder att nedgången av tittande i sommar endast blir ca -15%; vi kan nå högre räckvidd än normalt, till ett lägre pris än normalt.
- Utomhus som mediekanal har ju påverkats väldigt mycket när de större städerna stängde ner och jobba hemifrån blev vanligt. Nu ser utomhusbolagen ökade trafikflöden vecka efter vecka. Vi ser en trend där allmänheten börjar ta sig ut igen med ökade trafikflöden framförallt i köpcentrum och gatumiljöer. När vi tittar på Norge som har haft en tydligare nedstängning vs öppning så ser vi att Street och Malls återhämtar sig väldigt fort, samma utveckling är högst troligt att vänta även här hemma i Sverige.
- Radiolyssnandet fluktuerar inte lika mycket som TV under sommaren. Här är en normal nedgång i juli ca 8%. Med fler svenskar i Sverige prognostiserar vi på Hear endast en marginell nedgång under juli med -2-3%. Även i radio kan man alltså nå marginellt fler personer – men till lägre pris än normalt.
Några insikter och tips inför sommaren från oss
Båtintressent har ökat enormt
Intresset för att både köpa och hyra båt är mycket stort. På Blocket ökade sökordet ”båt” under Maj med +175 procent jämfört med samma period förra året, dessutom såldes 67 procent av alla båtar som lades ut i april inom en vecka, vilket är en fördubbling från 2019. Det blir många som kommer att uppleva sommaren per båt.
E-handeln är här för att stanna
I en panel som Schibsted genomförde under Juni 2020 uppger över hälften av de tillfrågade att deras köpvanor har förändrats de senaste månaderna. I de övre åldersgrupperna är andelen ännu högre.
44 procent handlar mer på nätet idag jämfört med för ett par månader sedan. Samtidigt tror åtta av tio att e-handeln kommer att öka det kommande året. Den stora tillväxt som e-handeln nu har haft under pandemin bedömer man normalt skulle ha tagit minst 2 år att uppnå.
Filmälskare kan gå på Bio igen
Den 24 juni slår Filmstaden upp dörrarna till sina biografer igen. Filmvisningarna är anpassade efter Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Begränsat antal platser för varje föreställning och max 50 gäster i de större salongerna. Alltid tomma stolar mellan grupper av gäster och alltid minst 1,5 meter mellan raderna för att hålla ett säkert avstånd.
Vandringsintresset ökar kraftfullt
Vi är nog många som har ökat våra antal ”steg” under de senaste månaderna, att promenera, var utomhus, motionera har haft en positiv utveckling och det kommer nog även att bli en del av många människors sommarsemester i år. Fler vill vandra! En av de svemesteraktiviteter som ökade mest redan under förra året var just vandringen. Enligt STF är det nästan 70 procent fler som söker efter vandring i år jämfört med samma period i fjol. Det är lätt att hålla avstånd, skönt att komma hemifrån, ett sätt att njuta av frisk luft och motion samt upptäcka nya platser. Nedan ökning av sökordet ”vandringsleder”.
Ett tips för dig som vill vandra i närheten av Stockholm är att upptäcka Stockholms skärgård till fots och med båt. Välj en ö och vandra runt i din egen takt, ta sedan båten till en annan ö och få en helt annan upplevelse. Bo på hotell, vandrarhem, B&B eller sov i ditt eget tält.
Här finns särskilda vandringsleder i Skärgården: https://www.stockholmarchipelago.se/sv/aktiviteter/vandring/
Här finns mer info om många sätt och platser för vandring: https://www.svenskaturistforeningen.se/aktiviteter/vandring/
Poddtips
Till promenaden, hängmattan, stranden eller bara en stund för dig själv.
- Dumma Människor, en podd av och med Lina Thomsgård och Björn Hedensjö. Samtal om populärkultur, psykologi och beteende. Vad säger forskningen om mekanismerna bakom varför vi gör som vi gör samt ämnen alltifrån konspirationsteorier till hur man blir lycklig, kärlek etc. Alltid utifrån vad vetenskap och forskning säger. Ett snabbt sätt att hitta ämnen att prata om under nästa grillmiddag.
- Nästa poddtips, på tal om snabb allmänbildning, är Allt Du Velat Veta. En podd om populärkulturella ämnen där poddledaren Fritte guidar oss i en crash course inom ett nytt ämne för varje avsnitt. Ibland har han med sig en expert på området och ibland pratar han ensam. Här kan du lära dig allt du velat veta om tex vin, musikbranschen, amerikansk politik, intelligens etc. på ca 45 min.
- Våra två sista poddtips är just nu mer aktuella än någonsin – Brita & Parisa samt Raseriet. Två poddar som lär oss om aktuella ämnen inom bl a populärkultur, samhällsdebatt och rasism. Dessa poddar har fått stor uppmärksamhet för sina insatser under Black Lives Matter-rörelsen och hur de på ett modernt sätt sprider kunskap och använder sin plattform och röst.
Ett annat semestertips för att varva ner och komma in i lugnet är att lyssna på musik.
En intressant artikel (källa: https://news.warpinstitute.se/musik-pa-recept/) om effekten musik har på vår hjärna. Musik kan öka blodflödet i hjärnan, sänka blodtryck, minska oro och stress, göra oss mer alerta och ge bättre sömnkvalitet – förutom att vår minnesfunktion förbättras. Musik kan även ha effekt på hjärnans åldrande, på samma sätt som träning motverkar åldrandet på hjärnan.
Sommarpratare, P1, varje dag kl 13:00, 20/6 – 16/8
En klassiker och i år en fantastisk bredd av många intressanta sommarvärdar, bakgrunder, upplevelser och livserfarenheter. Kjell A Nordström Ekonomie doktor, den 17/7, är ett tips. Han är en av Europas mest efterfrågade föreläsare och känd som en av de mest ledande forskarna på multinationella företag och den globala marknaden. Vi tror att han kommer ha intressanta spaningar på framtiden givet den tid vi befinner oss i och kanske lite vägledning i hur vi som företag ska blicka framåt. Samtliga sommarvärdar hittar du här: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2071&artikel=7490860
Slutligen…
Vi har nog alla sett och upplevt exempel på så mycket fantastisk kreativitet individuellt som privatpersoner och som företag. Nya sätt att lösa utmaningar, nya sätt att mötas, nya sätt att arbeta, nya utomhusaktiviteter som dans, träning, gymnastikklasser, en ny form av balans i livet, samtidigt en enormt stark längtan av att få umgås, mötas på riktigt, få träffa våra nära, kära och äldre familjemedlemmar.
Det finaste av allt i den mycket utmanade situationen är kanske all den godhet och hjälpsamhet som vi dagligen nu stöter på i vår omgivning. Vi svenskar är ju lite kända för att hålla oss för oss själva. Nu interagerar vi, vi hälsar, ler vi mot varandra och säger ”hej!”, när vi ses på skogspromenader, parker och på gator, en blick, en kontakt ett leende. Vi håller distans men är inte lika distanserade som förut. Vi visar hänsyn på ett större sätt. Vi erbjuder den hjälp vi kan ge till behövande, krisgrupper, nödställda osv. Det är många positiva medmänskliga förändringar som vi tar med oss i hjärtat över sommaren.
Har du några specifika frågor, funderingar, behöver hjälp med t ex insikter kring din målgrupp, en second opinion gällande medieplan, säkerställa att du har rätt mediepriser, strategiskt stöd, få råd eller behöver information om något får du mer än gärna höra av dig så hjälper vi självklart till!