Mediepriser vs mediekonsumtion

Medieinvesteringarna speglar ju den stora ekonomiska påverkan på många företag och verksamheter samt osäkerheten om framtiden i världen. Idag är konkret utbudet av medieutrymmen större än efterfrågan dvs medieköpen. Coronas effekt på medievolymerna och därmed mediepriserna syns till viss del i Mars men främst i April, denna data kommer ca den 12/5, då återkommer vi.

Vår prognos för april är att medieköpen kommer att ha minskat med 25-40% och i princip samtliga mediekanaler kommer att visa negativa siffror.

Vi tror att de mediekanaler som kommer att drabbas allra hårdast är utomhus, bio och dagspress.

Priserna sjunker nu kraftigt i de flesta mediekanaler:

  • Utomhusbolagen erbjuder rabatter på upp till 80%.
  • Nettopriserna i tryckta medier rasar, här kan vi nå upp till 90% rabatt.
  • TV styrs i hög utsträckning av redan ingångna årsavtal, men det finns en stor s.k. ad-hoc-marknad för kunder utan avtal. Priserna vid ad-hoc är mycket låga då det finns stora mängder osålt utrymme.
  • Den programmatiskt köpta displayannonseringen har prismässigt sjunkit mellan 35-50% mycket baserat på minskad efterfrågan.
  • Facebook och Instagrams CPM priser har nedgångar på ca -35%, YouTubes priser har sjunkit med ca -10-20%.
  • Priserna vid digitala köp (tex. programmatisk display, sociala medier och Youtube) är beroende av konkurrens från andra aktörer i samma bransch samt målgrupps- och intressestyrningar. Det innebär att priserna skiljer sig mycket från annonsör och bransch.
  • Priserna i radio faller också, dock inte lika mycket som andra analoga medier. Radio är relativt billigt från början och flera annonsörer väljer nu den kanalen framför betydligt dyrare massmedier som TV, print och utomhus.
  • I stort sett samtliga Biografer är stängda, så där finns inget utrymme att köpa.

Vill du ha hjälp med en dagsaktuell prisbild och möjligheter, hör mer än gärna av dig så hjälper vi självklart till.

Börjar den höga mediekonsumtion drivet av Coronapandemin att avta?

Med start vecka 11 såg vi kraftigt ökad mediekonsumtion av nyhetsprogram, radio och online video. Det finns nu tecken på att den konsumtionen börjar avta.

Dels beror det på att vädret blir varmare och kvällarna längre – men sannolikt också på att nyhetstörstandet runt pandemin mattas av.

Mediekonsumtionen är fortsatt hög jämfört med samma period förra året, men vi ser nu en avmattning i alla kanaler.

TV

Det totala TV-tittandet ligger betydligt högre 2020 jämfört med 2019 med start från vecka 12.

TV-tittandet ökar inte under denna speciella period – men den minskning som alltid sker under april har inte inträffat under 2020.

Under veckorna 11-17 är tittandet 12% högre än förra året. Skillnaderna mellan TV-nätverken är i princip oförändrade jämfört med 2019;

SVT och TV4-gruppen är jämstora med 74% av tittandet, NENT och DNS delar på resterande 26% av allt tittande.

TV Nyhetsprogram

Vi rapporterade tidigare om den kraftiga ökningen för nyhetsprogrammen på SVT och TV4. Det är fortfarande ett högt tittande på nyheter, men den utvecklingen verkar nu mattas av.

Som mest samlade nyhetsprogrammen knappt 5 miljoner tittare (v12), vecka 17 är siffran drygt 4 miljoner. Detta ska jämföras med en ”normal” vecka som ligger på ca 3,5 miljoner tittare.

Den mest bestående ökningen har de sena nyhetssändningarna fått dvs Aktuell 21.00 och TV4 Nyheterna 22.00.

Online video

Den absoluta peaken kom vecka 11 och 12, med upp till 50% fler startade strömmar än normalt.

Detta drevs primärt av kortare nyhetsklipp från Aftonbladet och Expressen. Men en avmattning är nu tydlig – under förra veckan (vecka 17) var ökningen jämfört med en normal vecka nere på 20%.

Även spenderad tid med online video visar samma tendens, dock inte lika tydlig. Tittarna ser ut att ha funnit delvis nya sätt att konsumera rörlig bild – främst SVT Play och TV4 Play har väsentligt högre spenderad tid nu än före Coronapandemin.

Radio

Även radiolyssnandet ökade från vecka 11, som mest var den totala radiokonsumtionen upp med 15%.

Från vecka 15 faller radiolyssnandet tillbaka något, och har de tre senaste veckorna legat på 8-10%.

I princip hela ökningen kommer från Sveriges Radio(SR) – det är tydligt att det är till SR man vänder sig för nyheter och samhällsinformation.

Det kommersiella lyssnandet har varit konstant under perioden. I genomsnitt står de kommersiella kanalerna för knappt 30% av allt radiolyssnande.

Sociala medier

Vi ser fortfarande att cpm-priserna, generellt, minskar i sociala medier, främst facebook och instagram.

Generella siffror måste dock tas med viss försiktighet då beror mycket på kategori/bransch där vissa kategorier och branscher minskar betydligt mer medan andra ökar eller inte förändras alls.

Viktigt att komma ihåg att de allra flesta annonserna köps på auktion och speglas av bransch, vilka styrningar och målgrupper vi vill nå. Det blir således svårt att säga att alla kampanjer sjunker i pris.

Trenden som vi kan se i våra system nedan:

Programmatisk display

Generellt sett har priserna sjunkit kraftfullt för de programmatiska köpen den senaste tiden.

CPM priserna på desktop har minskat med ca -47% och med -36% på mobilen. Det beror främst på en minskad konkurrens då vissa annonsörer dragit tillbaka alternativt minskat sina medieinvesteringarna.

Det är dock viktigt att beakta att priserna beror på hur konkurrensen ser ut i respektive bransch, vilka styrningar man använder, ev data påkopplad etc. Priserna kan således variera väldigt mycket mellan bransch och kund.

YouTube

Även på YouTube ser vi att priserna går ner något. Priser på Bumpers har senaste tiden sjunkit med -18% och Trueviews (CPM) har sjunkit med minst -10%. Men samma sak här – det köps till största grad på auktion och kan således skilja sig från bransch och kund beroende på styrningar och målgrupp.

YouTube ser nu nya trender i tittarbeteendet, ”så här använder man Youtube för att hantera social distansering”. Dessa trender är:

  • Work from home – essentials – Som rubriken säger, olika klipp för att underlätta och effektivisera arbetet hemifrån.
  • Study with me – Hjälpa studerande att hitta motivation och tips att studera hemifrån.
  • Meal preparation – Enkla och inspirerande matklipp för att laga mat hemma varje dag. I texten framgår det också att just denna sökning har ökat med +45% sen förra året samma period.
  • Stress reduction – Hjälp att hitta sätt att hantera eventuell stress och ångest, högt som lågt. Mycket meditation och yoga. Meditationsrelaterade videos har ökat med +35% jämfört med samma period förra året.
  • In home fitness – När människor i karantän inte kan träna på gym vänder man sig till Youtube, stor variation av olika träningssätt. Denna titel hade en ökning på +55% av uppladdade videos sedan den 10 mars.

Andra spaningar

En aktuell artikel i New York Times visar att i USA har användandet av populära appar (Facebook, Youtube & Netflix) minskat, istället används dessa plattformar och tjänster från en webbläsare.

Detta tyder vi som att användandet av mobilen minskar eller är oförändrat och att vi istället har ökat surfandet på desktop. Detta pga att vi både jobbar, umgås och nyttjar digital tjänster och sociala medier i hemmet idag. (Källa: https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/07/technology/coronavirus-internet-use.html)

Exempel nedan (average daily traffic):

Websites:        +15% till +27%

Appar:              -4,5 till +0,3%

TikTok:

Vi ser också att användadet av TikTok har ökat under Corona, även om det är amerikanska siffror så speglar detta troligtvis Sverige väl. Vi tror t o m att det kan ha ökat mer i Sverige pga att appen är senare lanserad på vår marknad.  Analyser visar att TikTok har ökat sina unika användare (globalt) med över 90% sedan oktober och från januari med över 26% – vilket är en väldigt stor tillväxt och visar på appens potential. Innan corona hade TikTok i Sverige 3-4 miljoner användare per månad och detta har troligtvis ökat markant under corona, exakta siffror är i dagsläget inte släppta.

En rolig nyhet med TikTok är att man nyligen öppnat upp för annonsering i Sverige (detta har tidigare enbart varit tillgängligt för ett par utvalda annonsörer och främst på global nivå).

Vill du veta mer om att annonsera på TikTok är det bara att prata med din kontaktperson hos oss så hjälper vi till.

Vi har ju skickat några uppdateringar de senaste veckorna, du finner dem samtliga här, varsågod:

17/4: https://www.hear.se/2020/om-nulaget-med-fokus-pa-framtid-och-mojligheter/ (Share of voice-möjligheter, trender och tendenser just nu)

2/4: https://www.hear.se/2020/nulagesuppdatering-fran-hear/ (Dagsaktuella Mediepriser och mediekonsumtion)

24/3: https://www.hear.se/2020/en-dagsaktuell-uppdatering-om-tv-och-play-tv-tittandet-just-nu/(TV och Play-tittandet)

18/3: https://www.hear.se/2020/nulaget-i-de-digitala-kanalerna/ (De digitala kanalernas utveckling)

17/3: https://www.hear.se/2020/halsning-fran-oss-pa-hear/ (De första Corona effekterna på medier och mediekonsumtion)

Har du några frågor, funderingar eller behöver information om något får du mer än gärna höra av dig så hjälper vi självklart till.

Slutligen vill vi önska er en riktigt trevlig Valborg!

När allt i världen förändras tvingas vi tänka nytt, finna nya lösningar och samverka i nya former.

Tuffa kriser lockar inte helt sällan fram en kreativitet utanför de ramar vi normalt arbetar innanför. Mitt i allt det jobbiga och tuffa är det utvecklande och nyttigt att tvingas tänka annorlunda och nytt.

Som pappa till 3 tonårsdöttrar försöker jag få dem att fira sin Pappa och har försökt att lansera Skärfar, Långfar, Fars afton, Fars dag, Annandag Far och Tjugonde Far……det går så där 😊.

I studentstaden Uppsala är Valborg årets största högtid. I en sann student-anda försöker man självklart varje år att förlänga Valborgsfirandet genom Skvalborg, Kvalborg, Valborg och Finalborg.

I år är dock hela evenemanget inställt på grund av coronaviruset och myndigheternas riktlinjer. Då lanserar Akademiska Sjukhuset i Uppsala Karantänborg, Uppsala Universitet Minimalborgoch Upsala Nya Tidning #hemmavalborg, där de tillsammans med partners ordnar en digital valborgsfest. Genom nyinspelade programpunkter med sillunch, klassiska majtal, snapsvisor och tävlingar erbjuds alla ett klassiskt valborgsfirande på hemmaplan. De mest älskade programpunkterna som i år är inställda, till exempel forsränningen och manskörens Orphei Drängars traditionella konsert på universitetsbibliotekets trappa, repriseras från tidigare år.

Ambitionen är tydlig! Att inte förlora en för staden viktig identitet, tradition och folkfest, istället möjliggöra så att alla kan skapa sin egen valborgskänsla på hemmaplan…….och försöka bidraga till att färre människor samlas i stora grupper på stan som ju annars är tradition.

…..och ICA erbjuder hämtning av Valborgsmaten. Kreativt, samverkan, visar vilja att tillföra glädje och nytta, väldigt lokalt och nära konsumenten. Bra samverkan tycker vi!

Mycket i världen är förändrat, annorlunda och osäkert, det enda vi kan vara säkra på är att värmen, våren och sommaren är på väg!

Ha nu en riktigt fin Valborgs-helg och fira in våren på precis det sätt som du vill!

Ta hand om er!

Urban och kollegorna på Hear