I en värld som just nu är så förändrad, där våra tankar och värme går till alla inom vården som sliter dygnet runt för vår skull, vill vi ändå lyfta och informera om goda initiativ. Vi vill försöka ge dig information och förhoppningsvis lite nytta och inspiration om utvecklingen i vår bransch, allt för att hålla hjulen igång, att vi var och en gör det som vi är bäst på och på alla sätt vi kan försöker hjälpa varandra. Här kommer en liten nulägesuppdatering från oss:
Mediepriser
Kortfattat kan vi säga att möjligheten till att kommunicera och dessutom till kraftigt reducerade priser är mycket stor.
Flera medier börjar att erbjuda väldigt intressanta sista minuten-erbjudande, förändrade och flexibla ombokningsregler framåt dvs korta om- och avbokningsregler, gratis effektmätningar mm.
Hör mer än gärna av er så hjälper vi er gärna att se över möjligheter och ”dagspriser”, några exempel:
- JC Decaux sänker sina priser kraftfullt på samtliga utomhusserier fram till vecka 22. Stor flexibilitet prismässigt gällande digitalt utomhus.
- Clear Channel erbjuder kraftfullt sänkta priser och ”filler-erbjudanden”, stor flexibilitet och anpassning, 1-6 månaders kampanjer.
- Sommarpriser börjar att erbjudas med stora rabatter redan nu.
- TV4 erbjuder 110% leveransgaranti på samtliga TV kampanjer i Maj, erbjudandet gäller vecka 19-22.
- NENT- TV erbjuder sponsringskampanj med gratis fillers, gratis produktion samt även en kostnadsfri analys/mätning.
- Flera medier vill samverka och bygga case dvs kunna påvisa effekter med marknadsföringen i form av effekt eller varumärkesbyggande, därmed har de stor flexibilitet i priser och upplägg.
- Stand-by/filler upplägg erbjuds av flera medier idag.
Radio vecka 13 (23-29/3)
Radiolyssnandet är generellt väldigt stabilt. Tydligt är att SRs P1 genom sina nyhetssändningar och faktabaserat innehåll har ökat lyssnande vecka efter vecka. Bauer Medias totala reklamrating (totala lyssnandet) ökar med +16% jmf med vecka 13 föregående år vilket hittills är den högsta reklamratingen för Bauer Media under 2020, även Nent har sin högsta totala reklamrating för året samma vecka med en ökning motsvarande +30% jmf med samma vecka föregående år.
Sociala medier
Vi vet i dagsläget inte helt säkert hur trafiken på sociala medier (främst Instagram och Facebook) har påverkats av Coronasituationen. Men det har börjat komma rapporter från Facebook som visar på att trafiken har ökat, framförallt i Messenger-appen. Vad vi på Hear även kan se är att cpm-priser (kostnad per tusen visningar) i kampanjer verkar gå ner något just nu, vilket kan vara en indikation på att trafiken har ökat och det finns således mer utrymme för annonsörer (därav lägre cpm). Men för att dra en fullständig slutsats och analys om detta behövs längre tid.
Vi vet att nyhetsinhämtandet är stort i dessa kanaler hos framförallt yngre användare, när vi inte kan ses blir sociala kanaler ännu viktigare, samtidigt som saknaden av att fysiskt mötas växer för varje dag.
Google och YouTube
En lite utblick globalt inom Google visar att, även om det är i ett tidigt skede, öppnar upp sig lite inom vissa asiatiska marknader, t ex visar klädeskategorin i Sydkorea positiv tillväxt vecka för vecka nu. Google ser även en stark förflyttning till online shopping samt nya konsumentsegment som handlar, som inte varit aktiva tidigare. Generellt ökad efterfrågan inom vissa sub-kategorier för att möta nya behov, såsom leksaker, home accessories, möbler, hemelektronik, bekväma kläder, samtidigt fortsatta minskningar inom bland annat resor/resande och klädeskategorin generellt.
På YouTube ser vi samma trend som på Facebook/Instagram gällande cpm-priser som sjunker just nu. Det är lite för tidigt för att säga exakt vad detta beror på, om det bara är en tillfällig nedgång eller en följd av ökad trafik pga Corona-situationen. Vi har som standard sedan tidigare att vi exkluderar kategorin Health Conditions på alla YouTube-kampanjer, vilket alltså ska exkludera allt innehåll relaterat till någons hälsotillstånd. För ett mer specifikt skydd kan vi använda oss av negativa keywords for att blocka filmer där Corona och relaterade termer tas upp. På så sätt hamnar en annonsör inte i en kontext där det pratas negativt eller positivt om viruset.
Nyheter samt Mat & Dryck dominerar intresset
Nyhetssajterna har fortsatt ökat läsande, av naturliga skäl är intresset och kunskapsjakten stor när det gäller att förstå situationen vi befinner oss i och vilka nya råd och riktlinjer som ges. Något som också syns mycket tydligt är effekten av det stora antalet hemmaarbetande. Samtidigt som vi söker information via nyhetssajter och nyhetssändningar i TV och Radio söker vi även inspiration om främst Mat/Dryck. De sajter och podcasts som ökar mest är Mat/Dryck och därefter Nöjen/kultur. Hemmaarbetet skapar en törst efter matinspiration, pröva nya rätter lunch som middag, förgylla vardagen och helg samt avsaknaden av nöjes- och kulturevenemang/arrangemang.
Fortsatt högt tittande på digital rörlig bild
Under vecka 13 sjönk tittandet på digital rörlig bild något, men ligger ändå på väldigt höga nivåer jämfört med det normala.
- Starter/startade strömmar dvs klipp/program : +48% jämfört med normalt
- Spenderad tid: +18% jämfört med normalt
Vi startar alltså betydligt fler korta klipp än tidigare, och det är främst Aftonbladets och Expressen TV-sändningar som ligger bakom det även om SVT fortfarande är den största kanalen.
Om man vill nå ut med rörlig reklam men inte har råd med en TV-kampanj är online video ett riktigt bra alternativ; det genererar betydligt högre räckvidd än tidigare. Det finns dessutom stora möjligheter till riktigt bra affärer med medierna.
Vi anpassar oss samtliga till en ny vardag, varje företag och varje person. Nu är kanske vikten av att som företag och organisation visa omtanke, värme och stabilitet som allra störst, att även anpassa kommunikationen till just denna vardag.
Reklamen är idag tydligare både samhällsnytta, viktig information och personlig. Den ger oss också en positiv känsla av normalitet… att livet också får pågå och pågår. Vi lyfter ett par goda initiativ här nedan.
Även medierna agerar med omtanke och vi tycker att det är bra när mediekanalerna just nu används okommersiellt bara för att visa uppskattning. Ett exempel är att samtliga radiostationer inom Bauer Media, trots väldigt olika musikinriktningar, samtliga spelar samma musik samtidigt, varje dag klockan 12.00. Första hyllningen var till alla sjuksköterskor, för dem spelades ”Heroes” med David Bowie. Senare under veckan hyllades busschaufförer och lärare för deras ovärderliga insatser! Väldigt bra tycker vi!!!
Hör mer än gärna av er om ni har några frågor, funderingar eller behöver hjälp eller info om något.