Hälsning från oss på HEAR

Hej, jag hoppas att allt är väl med er trots den turbulens vi nu upplever. Jag ville bara skicka ut en liten hälsning från oss alla på Hear. Vi är i full drift och friska. Vi arbetar hemifrån denna veckan och genom alla de digitala och video-möjligheter som med fördel finns idag.

En liten hand utsträckt från oss. Är det något ni behöver hjälp med, någon info ni behöver om något ni diskuterar internt eller vill ha stöd i någon fråga är det bara att höra av er, t ex:

  • Konkurrensanalys, vad gör era konkurrenter nu?
  • TV-rapportering har vi veckovis om ni behöver info om hur marknaden agerar.
  • Info om dagspriser för medier.
  • Bredare info ni behöver, vi har ju nära dialog med alla medier i Sverige och stora aktörer inom de flesta branscher m.m.

Lite aktuell fakta från olika aktuella undersökningar och nyheter:

  • Mediekonsumtionen är ju nu för de flesta kanaler på väldigt höga nivåer inte minst självklart för SVT genom sin höga trovärdighet och regeringens presskonferenser.
  • 46% av alla Svenskar i åldern 18-54 år använder främst digitala nyhetstidningar för att hämta den senaste informationen om Corona.
  • E-handeln har ju inom viktiga och många områden väldigt stor efterfrågan idag och många människor prövar denna form av konsumtion för första gången idag, detta kommer att påverka e-handelns utveckling framåt när livet återgår till ett mer normalt skede. Människor lär sig nya sätt. Amazon har planer på att rekrytera 100 000 personer i USA i samband med den ökade mängden e-handel i spåren av coronaviruset. Hur kan vi se möjligheter i nya konsumtionsmönster?
  • Företag världen över ser över teknik för att interagera med sina kunder på nya och innovativa sätt samt för att bibehålla sin besökstrafik dvs vara aktiva.
  • Nära 80 procent av tillfrågade annonsörerna i en underökning uppger att de har börjat planera proaktivt för återhämtningen efter virusets negativa effekter. När peaken efter viruset avtar bör varumärken annonsera budskap som är positiva och har ett tydligt värde för konsumenterna.
  • Familjeband stärks under karantänen och varumärken med familjestarka budskap tas väl emot av konsumenterna. När arbetslivet kommer igång behövs positivt innehåll och glädjande budskap för att ”återväcka” livet igen.

Vad folk i en aktuell undersökning längtar mest till när utbrottet är över:

  • 62 % vill gå ut och äta med vänner
  • 58% shoppa i fysiska butiker
  • 40% gå på gym/gruppträning

Människan är ju väldigt anpassningsbar och vi lever nu i en ny vardag, på ett nytt sätt som självklart kommer att förändras till det bättre.

Vi som företag och organisationer har den stora positiva möjligheten att informera, sprida positiva budskap och framåt inspirera och vara förberedda när människor återkommer till arbetet, ”torget”, handeln, restauranger, kulturella mötesplatser, köpcentrum, konferenser, evenemang mm.

Det fina mitt i turbulensen är att alla försöker hjälpa varandra och vi finner nya sätt. Som sagt är det något mer än det dagliga vi kan hjälpa er med är vi här.

Mvh
Urban och ditt team på Hear